money

Jaká je cena založení eshopu?

Před začátkem každého podnikání je velice důležité spočítat si jaká bude cena založení Vašeho eshopu. Ne jen rychle vytvořit eshop, bez jakéhokoliv průzkumu předtím. Takový eshop by pravděpodobně dlouho nevydržel. Celková cena za tvorbu eshopu se bude u každého lišit, protože do ní zasahuje spousta faktorů. V tomto článku najdete shrnutí, s jakými výdaji se budete muset na začátku své podnikatelské cesty potýkat.

Jak již bylo zmíněno, existuje několik cest jak si vytvořit eshop. Popis každé z těch nejvíce klasických možností najdete níže. Předem bych Vám chtěl doporučit, abyste tomuto tématu věnovali dostatečný čas. Každý má jiné požadavky, jiné cíle, jiný rozpočet, atd. a nedá se tedy říct univerzálně nejlepší cesta, kterou se vydat. Měli byste však najít tu, která bude Vám osobně nejlépe vyhovovat, protože případné chybné rozhodnutí Vás může provázet dlouho dobu.

Freeware platformy

První možnost jakou máte je tvorba e-shopu zdarma (ne tak docela :D) na nějaké freeware platformě.

První výdaj bude u všech možností stejný – doména. Můžete samozřejmě vytvořit e-shop na nějaké subdoméně zdarma, ale pokud to myslíte s podnikáním vážně, tak tuto možnost rovnou zavrhněte. Doména je však jeden z nejmenších výdajů. Za rok zaplatíte okolo 150Kč – například zde. Další s tím spjatý výdaj je webhosting. Tato položka je už více specifická, protože ji nenajdeme u všech možností, není jí však potřeba věnovat větší pozornost, protože se opět jedná o hodně malé peníze – okolo 300Kč ročně (objednejte si hosting u Wedos a použíjte slevový kupón WN150RFEW7 při registraci hostingu pro slevu 50% – platí pro NoLimit hosting). Tady pro některé z Vás může výčet nákladů skončit, další výdaje jsou totiž víceméně dobrovolné.

Extrémně důležitý aspekt je vzhled. Pokud chcete design na vysoké úrovni, který přesvědčí Vašeho zákazníka o koupi, tak si budete pravděpodobně muset koupit nějakou placenou šablonu nebo si nechat udělat design na míru. Druhá možnost je však velice nákladná a může Vás stát až desítky tisíc. Pokud máte nějaké technické znalosti, tak si samozřejmě můžete upravit dle libosti nějakou stávající šablonu.

Celkové nastavení a instalace platformy může být taky nad síly některých uživatelů, takže si někteří možná budou muset najmout nějakého profíka, což je další významné odlehčení Vaší peněženky.

Posledním výdajem budou pluginy pro danou platformu. Může se stát, že budete chtít nějakou pokročilou funkci, kterou v základu daná platforma neobsahuje. V tom případě budete muset sáhnout po nějakém externím pluginu, které jsou však často placené.

 

Možnosti:

Woocommerce

Woocommerce je rozsáhlý plugin pro WordPress, který Vám umožní přidat k samotné stránce i eshop. Hodí se především v případech, kdy už máte nějaké stránky a rádi by jste je rozšířili o internetový obchod na související téma.

Pro Woocommerce najdete spoustu šablon (jak placené, tak i zdarma) a velké procento šablon pro wordpress podporuje tento plugin.

Prestashop

Prestashop je na rozdíl od Woocommerce samotný systém zaměřený na e-commerce. Je rozšířitelný o blog, ale není to hlavní myšlenka tohoto systému.

Stejně tak i pro Prestashop najdete kvanta šablon, které můžete použít. Navíc je Prestashop poměrně jednoduše upravitelná platforma.

Woocommerce vs Prestashop

Takže jaký je závěr a kterou z těchto platforem je lepší použít? Jasná odpověď neexistuje. Pokud už máte nějaký web a chtěli byste si k tomu založit spíše menší obchod, pak je Woocommerce jasná volba. Chcete-li založit spíše větší eshop, sáhněte spíše po platformě Prestashop.

Pronájem eshopu

Další možností jak provozovat eshop je pronájem eshopu. Nebude tedy stejně jako u první možnosti mít celý kód u sebe, ale budete si pouze pronajímat daný eshop za měsíční poplatek. To že prakticky nevlastníte kód Vašeho eshopu Vám sice ubírá nějaké možnosti, ale také Vám to ubírá spoustu starostí. Vytvoření eshopu na nějaké platformě pro pronájem eshopu většinou zabere jen pár minut a celkové nastavení bývá také mnohem jednodušší než u freeware platforem. Pokud si navíc nebudete s něčím vědět rady, tak zde většinou bude support, který Vám s problémem poradí, což je obrovské plus oproti freeware platformám.

Cena pronájmu eshopu se pohybuje v základních verzích od 290 Kč (eshop-rychle) do 600 Kč měsíčně. Pokud jste však náročný uživatel a budete potřebovat nějaké funkce z pokročilejších variant u daných pronájmů, můžete platit až tisíce měsíčně. Další výdaje u pronájmu eshopu můžou být nákup nějaké placené šablony nebo nákup placeného pluginu. Pokročilé šablony Vás mohou stát až 5000 Kč, ale většina platforem nabízí zcela dostatečné šablony i zdarma. Posledním výdajem, který zde bude vždy, je samozřejmě doména. Jak již bylo řečeno výše, je to víceméně zanedbatelný výdaj – jen okolo 100 Kč za rok.

Máte-li zájem o pronájem eshopu, velice doporučuji přečíst si tento článek, kde se podrobně věnuji dle mého nejlepším platformám pro pronájem eshopu.

Vlastní řešení

Jasně nejdražší možnost ze všech zmíněných. Zvolit cestu vlastního řešení většinou nemá smysl pro menší, ani střední internetové obchody. Tato cesta dostává smysl, až když chcete vybudovat opravdu velký eshop, který bude mít své specifika, a budete tedy potřebovat vše na míru.

Naprogramování takové systému Vás může přijít na desítky tisíc a osobně nevidím větší smysl, se této možnosti více věnovat.

Souhrn

Je tedy lepší postavit eshop na nějaké freeware platformě nebo zvolit pohodlnější cestu pronájmu? Pokud budete hledat po diskuzních fórech, tak zjistíte, že odpovědi na tuto otázku se výrazně liší a je tedy důležité, abyste si i Vy udělali svůj vlastní názor a zjistili, co Vám bude více vyhovovat. Já osobně bych preferoval pronájem, protože šetří člověku spoustu času, který pak můžete využít jinde a efektivněji. Která z možností se nejvíce zamlouvá Vám?
Náhledový obrázek Designed by Freepik

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *